onderzoek geluidshinder A50

Deze samenvatting is overgenomen uit het rapport dat de gezamenlijke Gemeentes hebben laten opstellen door DGMR Industrie Verkeer en Milieu BV
Het volledige rapport is te vinden via onderstaande link

Onderzoek geluidhinder

Conclusie en aanbevelingen
Aan de hand van de berekeningen is gebleken, dat werkelijke geluidsniveaus duidelijk hoger uitvallen dan wat men van een standaard SRMII rekenmodel zou verwachten. Oorzaak is dat de akoestische eigenschappen van het (soms behoorlijk oude) wegdek sterk kunnen afwijken van de standaard akoestische eigenschappen van hetzelfde type wegdek. Uit verdere metingen blijkt da toverdracht vanuit SRMII-berekeningen niet (binnen meetnauwkeurigheid) tot systematische afwijkingen leiden.

De in deze rapportage opgenomen geluidskaart is een momentopname van het wegdektype en conditie van het wegdek in de situatie van de zomer 2009. Bij verdere veroudering of vervanging van het wegdek (ook bij nieuwe wegdekken kunnen de akoestische eigenschappen flink variƫren) zullen de geluidsniveaus veranderen.

Met dit onderzoek als voorwerk is het wel een relatief eenvoudige opgave om, met behulp van een periodieke CPX-meting, de geluidskaart actueel te houden. Dit zou bijvoorbeeld jaarlijks kunnen plaatsvinden.
Daarnaast is het voor de gemeenten nuttig om te weten welke maatregelen er mogelijk zijn om de geluidsbelastingen terug te dringen. Hierbij kan gekeken worden of er maatregelen zijn om het verouderingseffect teniet te doen (bijvoorbeeld lage schermen, eerder het wegdek vervangen, snelheidsverlaging)
Voor een degelijk onderzoek worden een aantal (aanvullende) maatregelpakketten onderzocht. Hierbij worden de volgende scenario's voorgesteld:

1. Welke schermmaatregelen zijn nodig om, met de huidige staat van het asfalt, vergelijkbare geluidsbelastingen te verkrijgen bij de ongeijkte kaart. Met behulp van dit pakket wordt inzicht verkregen in maatregelen die getroffen zouden kunnen worden om ook bij veroudering van  asfalt geluidsbelastingen te hebben, die voldoen aan de waarden in de geluidskaart.
2. Welke schermmaatregelen zijn nodig om, met de huidige staat van het asfalt, bij de (meeste) woningen de geluidsbelasting te reduceren tot 53 dB?
3. Welke schermmaatregelen zijn nodig om, met de huidige staat van het asfalt, bij de (meeste) woningen de geluidsbelasting te reduceren tot 48 dB?
4. Welke schermmaatregelen zijn nodig om, met standaardasfalt, bij de (meeste) woningen de geluidsbelasting te reduceren tot 53 dB?
S. Welke schermmaatregelen zijn nodig om, met de huidige staat van het asfalt, bijde (meeste) woningen de geluidsbelasting te reduceren tot 48 dB?
6. Voor de gemeente Wijchen wordt tevens onderzocht wat nodig is (in de laatste twee gevallen) indien er zoab in plaats van dab wordt toegepast. Tevens volgt voor de gemeente Wijchen een kaart met geluidsbelasting bij zoab en de huidige schermmaatregelen.
7. Bepalen effect snelheidsverlaging tot 100 en 80 km/uur.
Aan de hand van bovengenoemde scenario's kan inzicht verkregen worden in de mogelijkheden om zich te wapenen tegen veroudering van het asfalt en de mogelijkheden tot verbetering van de leefkwaliteit. Met de resultaten van een degelijk onderzoek hebben de gemeenten een handvat in communicatie met de wegbeheerder.

Den Haag, 4 mei 2010
DGMR, Industrie, Verkeer en Milieu B.V.