Onderzoek geluidsmaatregelen A50

Deze samenvatting is overgenomen uit het rapport dat de gezamenlijke Gemeentes hebben laten opstellen door DGMR Industrie Verkeer en Milieu BV
Het volledige rapport is te downloaden via onderstaande link
Onderzoek maatregelen

Samenvatting
In opdracht van de gemeentes Bernheze, Landerd, Oss en Wijchen heeft DGMR Industrie Verkeer en Milieu BV een onderzoek uitgevoerd naar de effectiviteit van maatregelen om geluidniveaus vanwege de A50 en de 459 te reduceren. Voorliggend onderzoek is een vervolg op het verkennend onderzoek geluidhinder A50 en A59.

Uit het oorspronkelijk verkennend onderzoek bleek dat geluidsniveaus binnen de vier gemeenten hoger waren, dan uit standaardberekeningen verwacht zou kunnen worden. Aan de hand van metingen is gebleken, dat de emissie van personenvoertuigen over de weg hoger is dan in standaard rekenmodellen gehanteerd wordt. Dit heeft te maken met onvoldoende geluidsreductie van het asfalt. Dit kan door veroudering komen of een te lage aanvangsreductie.


Binnen de gemeente Wijchen ligt er dicht asfalt beton (dab) op de A50. Een dergelijk wegdek heeft geen geluidsreducerend effect, maar ook hier is de emissie hoger dan wat van een dicht asfalt beton verwacht kan worden.
Op basis van de metingen is een geijkte (echte) kaart opgesteld. Deze geijkte kaart houdt rekening met type en staat van de verhardingen, zoals deze er in de zomer van 2009 lagen.

De geijkte kaart is vergeleken met een ongeijkte (SRM) kaart die op basis van een standaard methode is bepaald. De ongeijkte kaart levert geluidsbelastingen op, zoals die in rapportages en bestemmingsplannen en dergelijke worden gebruikt. De geijkte kaart levert geluidsbelastingen op, die dichter bij de werkelijkheid liggen. De geijkte kaart is mede op basis van geluidsmetingen bepaald.
De hogere geluidsbelastingen hebben gevolgen voor het aantal woningen in een geluidsbelastingsklasse en daarmee ook het aantal en de mate van hinder die ondervonden wordt. In onderstaande tabel is opgenomen hoeveel van de 5.403 meegenomen adrespunten er ten gevolge van de A50 en A59 een geluidsbelasting hebben boven een bepaalde waarde. Duidelijk te zien is, dat in de geijkte kaart dit aantal woningen per categorie tussen de 15 en 37% hoger ligt dan in de ongeijkte kaart.

Tabel 1
Aantal adrespunten in de huidige situatie
 

onge
jkt (5RM) kaart
geijkt (echte) kaart
gemeente
>48
>53
>65
>48
>53
>65
Bemheze
1707
208
21
2256
503
25
landerd
259
98
7
272
122
7
Oss
1370
834
21
1393
1049
35
Wijchen
398
358
10
399
379
13
totaal
3734
1498
59
4320
2053
80


De samenwerkende gemeenten hebben laten onderzoeken welke schermmaatregelen nodig zijn om geluidhinder te reduceren. Daartoe is een aantal varianten geformuleerd:

1. Welke schermmaatregelen zijn nodig om, met de huidige staat van het asfalt:
          vergelijkbare geluidsbelastingen te verkrijgen als bij asfalt in standaardconditie;
          bij de (meeste) woningen de geluidsbelasting te reduceren tot 53 dB;
          bij de (meeste) woningen de geluidsbelasting te reduceren tot 48 dB.
2. Welke schermmaatregelen zijn nodig om, met asfalt in standaardconditie:
          bij de (meeste) woningen de geluidsbelasting te reduceren tot 53 dB;
          bij de (meeste) woningen de geluidsbelasting te reduceren tot 48 dB.
3. Welke schermmaatregelen zijn nodig om bij de gemeente Wijchen, met zoab:
          bij de (meeste) woningen de geluidsbelasting te reduceren tot 53 dB;
          bij de (meeste) woningen de geluidsbelasting te reduceren tot 48 dB.
4. Zou het reduceren van de maximum rijsnelheid eventueel in combinatie met een scherm een mogelijkheid zijn om met de huidige staat van het asfalt geluidbelastingen te verkrijgen vergelijkbaar met asfalt in standaardconditie.


In de rapportage wordt uitgebreid ingegaan op alle varianten. In deze samenvatting wordt met name gefocust op de maatregelen die nodig zijn, om de geluidsbelastingen terug te dringen tot zoals deze berekend worden in de ongeijkte kaart. Dit zowel met schermen als met schermen in combinatie met snelheidsverlaging. Aan het eind van deze samenvatting volgen globaal/indicatief de benodigde schermhoogtes van de overige varianten.

Maatregelen om geluidsbelastingen te reduceren tot die van de ongeijkte kaart
Om de hogere emissie van het wegdek teniet te doen, kunnen schermmaatregelen worden geplaatst, eventueel in combinatie met een afname van rijnsnelheid tot 100 km/u. Dergelijke schermmaatregelen zorgen ervoor, dat de geluidsbelastingen afnemen tot (onder) de waarden van de ongeijkte kaart.

Uit het onderzoek is gebleken, dat het toepassen van een 1 of 2 m hoog scherm (afhankelijk van locatie), of het ophogen van een bestaand scherm met 1 of 2 m, leidt tot geluidsbelastingen ongeveer gelijk of beter dan de ongeijkte kaart. In totaal is hiervoor 96.000m2 scherm noodzakelijk. Op basis van een richtbedrag van € 500,-- per m2 zijn de kosten ongeveer 48 miljoen euro. In plaats van alleen het plaatsen van een scherm is tevens onderzocht of de schermmaatregelen kunnen worden beperkt, indien de rijsnelheid wordt verlaagd tot 100 km/u.

Uit het onderzoek blijkt, dat het verlagen van de rijsnelheid zonder het plaatsen van schermen onvoldoende effect heeft op het reduceren van de geluidsbelastingen. Een mogelijkheid zou wel zijn, om schermhoogtes te realiseren van 1 m hoog (langs het gehele tracé) inclusief het toepassen van de snelheidsmaatregel. Als 1 m scherm zou bijvoorbeeld gedacht kunnen worden aan een speciale geleiderail of barrierconstructie  hetgeen mogelijk goedkoper te realiseren is.
De kosten van de combinatie snelheidsverlaging en 1 m scherm zijn 300/s lager dan het geoptimaliseerde scherm. Uiteraard leidt een nog hoger scherm in combinatie met een snelheidsmaatregel tot nog lagere geluidsbelastingen.

Overige maatregelen behorende bij varianten
Naast de maatregelen onderzocht voor het reduceren van de geluidsbelasting tot de ongeijkte kaart, zijn tevens maatregelen onderzocht om voor de meeste woningen bepaalde geluidsdoelstellingen te halen. Het halen van deze doelstellingen leidt tot hogere schermen. Voor het behalen van 53 dB bij de meeste woningen zijn er veelal 4 m hoge schermen nodig in de ongeijkte kaart en 6 m hoge schermen in de geijkte kaart.

Voor het behalen van de 48 dB bij de meeste woningen zijn schermen noodzakelijk van veelal 9 m hoog in de ongeijkte kaart en 8-11 m hoog in de geijkte kaart Voor de gemeente Wijchen in aanvullend onderzocht welke maatregelen er nodig zijn om de doelstellingen van 53 en 48 dB te behalen bij toepassing van zoab. Het blijkt dat in combinatie met zoab er veelal 4 m schermen nodig zijn om de 53 dB te behalen en 9 m schermen om de 48 dB te behalen.

Overzicht schermhoogtes/lengtes en kosten
Op basis van het onderzoek zoals hierboven samengevat zijn de volgende schermhoogtes/lengtes noodzakelijk voor het behalen van de volgende doelstellingen:
Pakket 1: waarden reduceren tot onder of gelijk aan de geijkte kaart o.b.v. gehele grondgebied.
Pakket 2: met ongeijkte kaart bij de meeste woningen geluidsbelastingen terugbrengen tot 53 dB.
Pakket 3: met ongeijkte kaart bij de meeste woningen geluidsbelastingen terugbrengen tot 48 dB.
Pakket 4: met geijkte kaart bij de meeste woningen geluidsbelastingen terugbrengen tot 53 dB.
Pakket 5: met geijkte kaart bij de meeste woningen geluidsbelastingen terugbrengen tot 48 dB.
Pakket 6: in Wijchen met zoab schermmaatregelen bij de meeste woningen geluidsbelastingen
terugbrengen tot 53 dB.
Pakket 7: in Wijchen met zoab schermmaatregelen bij de meeste woningen geluidsbelastingen terugbrengen tot 48 dB.
Tabel 2
Schermoppervlakte (m2) per gemeente van de verschillende schermpakketten
gemeente
pakket
  1
  2
  3            4            5
6             7
Bernheze
35000
33000
106000
22030
82000
n.v.t.
n.v.t.
Landerd
12000
22000
50000
17000
43000
n.v.t.
n.v.t.
Oss
28000
60000
128000
46000
105000
n.v.t.
n.v.t.
Wijchen
21000
70000
137000
40000
120000
36000
76000
totaal
96000
185000
422000
124000
350000
36000
76000

Schermpakket 1 zou gereduceerd kunnen worden tot 66.000 m2 indien alleen schermen geplaatst worden bij hogere bebouwingsdichtheden. Voor de overige pakketten is reeds specifiek naar bebouwingsdichtheden gekeken. In combinatie met een snelheidsmaatregel kan het schermoppervlak in variant 1 worden gereduceerd tot circa 46.000 m2.
Concluderend
Met schermmaatregelen is het mogelijk om geluidsbelastingen te reduceren. Indien het doel is om de geluidsbelastingen te reduceren tot waarden zoals deze zouden zijn met een asfalt in standaard staat, zijn schermen van 1 â 2 m afdoende. De kosten voor een dergelijk pakket zijn ongeveer 48 miljoen euro voor het gehele grondgebied.
Indien deze maatregel beperkt wordt tot maatregelen bij woningen, wordt dit ongeveer 33 miljoen euro of 23 miljoen euro in combinatie met een snelheidsmaatregel. Voor het reduceren van geluidsniveaus bij (de meeste) woningen tot 53 dB of 48 dB zijn aanzienlijk hogere schermen noodzakelijk. De kosten voor het meest omvangrijke schermpakket zal circa 210 miljoen euro bedragen.